Waar bent u naar op zoek?

column

Examenklas

27-06-2016

‘Oké jongens, zeg maar wat je nodig hebt om deze stof te verwerken.’

Na de instructie in de examenklas mogen de leerlingen zelf kiezen hoe ze zich verder voorbereiden op het examen. ‘Ik heb vandaag kennisvragen, spotprenten, examenvragen en een chronologie-opdracht.’

Patrick moppert: ‘Ik weet alles al, ik heb geen zin in opdrachten.’ Hij is al sinds de tweede klas een van de betere leerlingen in geschiedenis. ‘Uitstekend Patrick. Dan krijg jij van mij alle exameneisen over dit onderwerp. Streep alles maar door wat je weet. Ik kom over een kwartier vragen wat ik nog uit mag leggen.’

‘Wilt u de volgende keer weer meer uitleggen en minder opdrachten doen’, vraagt Jannie. ‘Ik zal zo even vragen wat de rest daar van vindt’, reageer ik. ‘Maar wilt u dan wel iets rustiger door de Powerpoints heen, dan kan ik het goed bijhouden met mijn aantekeningen’, mengt Frederike zich in het gesprek. ‘Ik zal mijn best doen’, beloof ik. ‘Lukt het een beetje met die spotprent, Chantal?’

‘Komt u even kijken of onze gebeurtenissen zo in de goede volgorde liggen?’, vraagt Jelle. ‘Dat ziet er goed uit, jongens. Kijk nog even naar deze twee, volgens mij kunnen die nog een beter plekje krijgen.’ ‘Ga ik wel slagen voor geschiedenis, Baarssen?’, vervolgt Jelle. Met ‘Als jij goed je best doet, dan ga jij er zeker komen’, doe ik een beroep op zijn werkhouding.

Ik overzie de klas. Achterin doet Pieter niet zo veel. Maar dat is al vier jaar zo. Hij zal wel een goed cijfer halen, want hij is slim zat. Nelleke is bezig met een van haar befaamde samenvattingen, ook op haar eigen manier. En zoals altijd doet Marianne goed haar best. ‘Goed bezig, hoor!’, en ik steek mijn duim op. Stilletjes glimlacht ze.

Het is mooi werk, zo’n examenklas. Elke leerling heeft iets anders nodig om zijn doel te bereiken. Ik neem leiding waar het moet, ik ondersteun waar vraag is en ik geef verantwoordelijkheid wanneer het kan. En in alles neem ik mijn leerlingen persoonlijk serieus. Uiteindelijk leidt vooral relatie tot motivatie en dat weer tot prestatie.

Arjan Baarssen