Waar bent u naar op zoek?

column

GZB met kleine letters

31-10-2011

De Gereformeerde Zendingsbond presenteerde onlangs een vernieuwde visie op zending. De renovatie is zichtbaar in een frisse, eigentijdse huisstijl.

Een nieuw logo markeert de veranderingen. Op de voormalige plaats van het Boek zien we een fragment van onze wereldbol. De slogan ‘Vertel het de wereld’ klinkt voortaan als ‘Zending verbindt’. De stoere hoofdletters GZB hebben hun plaats afgestaan aan bescheiden kleine partners.

 

Vroeger was het van hier naar daar. Het Westen had een boodschap voor de rest van de wereld. De wereld is veranderd. Vroeger is voorbij. De kerken in Afrika, Azië en Latijns-Amerika groeien en Nederland ontkerkelijkt. Wij zijn kleiner geworden, afhankelijker ook. Zendelingen komen nu van daar naar hier.

Alleen samen kunnen we dragers zijn van de zendingsroeping. Op de wereldbol in het logo zien we pijlen die de verbondenheid van christenen wereldwijd symboliseren. Dat levert wel een vraag op. Waar beginnen die pijlen hun wereldwijde vlucht?

 

In De Waarheidsvriend van 13 oktober staat een bevlogen verslag van een reis door Israël. Het is van de hand van de directeur van de GZB, ds. J.P. Ouwehand, en regiocoördinator mr. A. van der Poel. Onder de indruk van hun ontmoetingen onderstrepen zij het belang van de luisterhouding. Het opschrift boven hun verslag luidt dan ook ‘Luisteren naar de synagoge’.

 

‘Zending verbindt.’ Dat slaat dus op de verbondenheid van alle christenen in deze wereld. Maar dan wel verbonden vanuit de onopgeefbare verbondenheid met Israël, zo belijdt onze kerk. Scharnier van alle apostolaat is het gesprek met Israël, aldus de indertijd nieuwe visie op zending in de hervormde kerkorde van 1951. De wereldbol van het logo laat zien hoe het Evangelie naar alle windstreken gaat. Maar niet te zien is dat die beweging als thuisbasis Jeruzalem heeft. Het midden van de aarde.

 

Minder hoofdletters in de Statenvertaling – onderwerp van een eerdere column. Nu dus ook minder hoofdletters in ons zendingswerk. Het nieuwe logo oogt als een bescheiden maar krachtig merk. De pijlen op de wereldbol schieten dynamisch alle kanten op. Maar het epicentrum van die heilzame beving? Ik mis Jeruzalem op de globe. Het luisteren naar de synagoge ontbreekt. Dat vraagt een vernieuwd logo. Nu al.

H. Vreekamp