Waar bent u naar op zoek?

Vorming voor het leven

14-11-2011

Docenten vormen de leerlingen voor het leven. Hoe? Door hun dagelijkse handel en wandel op school. Meta van der Wind interviewt twee docenten.

Elien Doornink-Veldkamp (33) uit Wapenveld en Lubbie Nagelhout-Visch (33) uit Elburg gaan met elkaar in gesprek over hun taak als leerkracht. Elien geeft ruim elf jaar les op een christelijke basisschool in Wapenveld. Ze staat nu voor groep 8. Lubbie werkt sinds twee jaar bij de cluster 4-voorziening op de reformatorische Pieter Zandt scholengemeenschap in Kampen. Ze geeft daar les aan leerlingen met een gedragsprobleem. Hiervoor werkte ze in de bovenbouw van het basisonderwijs.

Beiden zien de vorming van leerlingen als hun dagtaak. Vorming betekent voor Elien dat je leerlingen klaarstoomt om de maatschappij in te gaan. Dat ze sociaal vaardig zijn en vol zelfvertrouwen.

Lubbie: ‘Het doel is dat leerlingen met hun eigen mogelijkheden en gaven zelfstandig hun plek kunnen vinden. En dat ze zelf tot bloei komen. Dat is voor iedere leerling verschillend. De één gaat studeren, de ander lekker met zijn handen werken.’

Elien: ‘Het is ook heel belangrijk dat leerlingen weten dat ze er mogen zijn. Wat voor niveau ze ook hebben. Je moet als leerkracht veel complimenten geven en stimuleren. Als je wat niveau betreft altijd aan de onderkant zit en er dan ook nog in bevestigd wordt dat je niks kunt, dan floreer je niet.’